Cum negociezi cu o situaţie de criză ?

Şapou: Apare mai întâi ca o neliniște, apoi se instalează încet, cu pași mici, dar siguri. În timp, această neliniște se amplifică și începi să trăieşti permanent într-o stare de amenințare sau de pericol resimţită ca o pierdere a suportului, sprijinului sau o pierdere de structură. 

Depinde cine răspunde la întrebare.

Ca negociator în situaţii de criză, de-a lungul timpului am participat şi soluţionat nenumărate cazuri de tentative de suicid, baricadari sau privări de libertate. 

Criza, din această perspectivă, este o situație deosebit de dificilă, care întrece cu mult resursele organismului nostru. În asemenea momente sunt depășite mecanismele psihologice și biologice normale de adaptare, atingând niveluri extreme de excitație ce duc la anxietate generalizată. 

O situaţie de criză nu este un episod singular, este reprezentată de un cumul de evenimnte care au loc în timp şi de un ultim eveniment petrecut în ultimele 24- 48 ore, ce reprezintă trigger-ul (sau declanşatorul) situaţiei respective. 

  În aceste momente, orizontul se îngustează atât de mult, încât de cele mai mute ori singura variantă identificată de cel aflat criză este dictată de către mecanismele psihodinamice de apărare. 

Crizele pot fi de mai multe feluri – crize personale, crize sociale, pe măsură ce cresc și se dezvoltă, oamenii fac față unor cerințe noi ale vieții. Aceste cerințe pot fi de natură intelectuală, pot fi legate de locul de muncă, de natură economică sau pot sta la baza relațiilor interumane. 

Atât de des îndeplinesc oamenii aceste cerințe și exersează rezolvarea lor, încât își dezvoltă mecanisme de adaptare sau „hărți cognitive” pentru a lua măsurile necesare în fiecare situație. 

Atunci când ne confruntăm cu o anumită problemă, aceste hărți ne ajută să o clasificăm, să analizăm care sunt resursele de care avem nevoie pentru a o depăși, să alegem o soluție dintr-o serie de posibile soluții și să stabilim un obiectiv pentru a depăşi problema. 

Crizele apar, de regulă, atunci când suntem obligaţi să ieşim din cadrul acestor harţi cognitive binecunoscute, în faţa necunosctului.

Cum se se pot detensiona sau gestiona situaţiile de criză ? 

Un profesionist din cadrul „meseriilor psy” şi, cu atât mai mult un negociator, ar trebui să aibă anumite calităţi pentru a face faţă unei asemenea situaţii:

  • Primul şi cel mai important lucru este să ai Echilibru emoţional
  • Să poţi să ai în fiecare moment Starea de prezenţă, să fii conştient de fiecare clipă care trece
  • Să fii un bun Comunicator şi este de dorit ca atunci când vorbeşti cu o persoană aflată într-o situaţie de criză să ai o voce caldă şi liniştitoare 
  • Activitatea pe care o desfăşori trebuie să aibăS SENS pentru tine, 
  • Mai concret … să deţii ceea ce se numeste GRITT – Pasiune şi Perseverenţă 

Ca psiholg şi negociator pentru situaţii de criză lucrezi direct cu emoţiile persoanei aflate în criză. Fiecare cuvânt, propozitie, frază reprezintă un întreg univers al acelei persoane. Aparent, psihologul/negociatorul nu rezolvă solicitările celor aflaţi în criză, ci satisface nevoile de moment a acestor persoane, ce stau intodeauna in spatele cuvintelor lor. Acestea sunt nevoile de bază, nevoia de securitate, de aparare, de spaţiu, de suport, nevoia de apartenţă socială, de recunoaştere. 

A comunica eficient în acele clipe înseamnă să fii atent de la intonaţia celui care vorbeşte cu tine, la limbajul lui non-verbal, paraverbal, până la detalii ca locul sau momentul pe care şi le-a ales să comunice. 

O voce caldă, o voce liniştită, în acele momente, este de 10 ori mai importantă decât o minte sclipitoare. 

Imaginati-vă ca sunteti un dirijor si cuvintele folosite reprezintă orchestra voastră. Calitatea partiturii este dată de modul in care folositi cuvintele: ’’tonul face muzica”. 

O alta abilitate a unui negociator in situatii de criza este aceea de a nu se implica emotional şi de a nu judeca omul cu care trebuie să vorbească.

Pesoanele aflate în criză provin din toate mediile sociale. În clipa în care începi sa judeci comportametul, motivul, atitudinea persoanei  cu care comunici, brusc apar disfuncţionalităţi si poţi să pierzi foarte uşor controlul situaţiei. 

Singurul aspect asupra caruia detinem controlul  atunci cind intâlnim o persoana aflata într-o situatie de criza este stapânirea propriilor trăiri emotionale. Daca nu reusesti sa-ti stapâneşti propriile trairi emotionale, propria anxietate, nu poţi să stăpâneşti situaţia. 

Iar gestionarea propriilor trăiri este de dorit să îl poată face oricine, nu doar cei care sunt negociatori pentru asemenea situaţii.

In general, oamenii se asteapta ca un negociator sau psiholog sa detina niste tehnici speciale, numai de ei stiute, care aplicate dau rezultat pe loc. Ca urmare, deseori sunt intrebat:

‘’ – Ionuţ poţi să imi transmiţi şi mie repede tehnici cu ajutorul cărora sa stiu să gestionez o situaţie de criză  sau sa imi pot schimba starea ?‘’

Realiatea este că activitatea de negociator dar şi cea de psiholog sunt activităţi plictistoare ce implică foarte mult timp (de la 30 minute la 46 ore ) sau de la (2- 3 şediţe de consiliere la câteva zeci de şedinţe).

Cat despre tehnici , ele sunt simple și la indemana oricui, doar că ce le face pe ele speciale și foarte eficiente în situații critice, este chiar importanța pe care noi le-o acordăm : antrenarea , practicarea acestor tehnici pană ajungem la măiestrie le transformă în instrumente magice! 

Din păcate cu toţíi avem aşteptări imediate, suntem prinşi în tăvălugul acestei societăţi ce funcţioneză pe repede înainte și din această cauză vrem să vedem rezultate concrete în scurt timp . Vrem sa vedem rezultate din exeriorul nostru ce vin să ne shimbe viaţa, dar noi ? Noi unde suntem, cum suntem poziţionaţi ? 

Tehnicile şi instrumentele despre care vorbeam şi pe care le folosim sunt folositoare doar când sunt în acord cu noi cu simţurile noastre (iar asta se descoperă doar cu practica) si DA, adevărata schimbare apare în timp cu paşi mici şi conştient de resursele şi valorile fiecăruia dintre noi. 

     Problema crizei apare acolo unde mă simt incapabil să o înțeleg și să o gestionez într-un mod adecvat și nu în faptul ca “privesc în abis” .Poate că dacă acordam mai multa îngăduință aflam că aceasta nu vrea sa ne distrugă ci să ne facă mai atenți la ceva .Unde ne întâlnim cu o situație de criză, în față ne pot sta creșterea și dezvoltarea. Să reflectăm la faptul că asemenea situații de criză  se afla printre noi pentru a ne ajuta să devenim mai mari, mai puternici mai senini .

În loc de concluzie am un mesaj pentru cititorii acestui articol :

Oricine poate fi un bun negociator în situații de criză , dacă isi dorește cu adevărat și se antrenează zi dupa zi. Asta pentru că daca reusim să negociem cu propriile crize , vom fi capabili sa influentăm în sens pozitiv orice situație critică. Avem nevoie mai mult decât oricând să facem acest exercițiu !